piątek, 17 sierpnia 2012


Katowice czy Stalinogród?

Aby cieszyć się w pełni odzyskaną niepodległością Polski warto przypomnieć, że Katowice przez trzy lata nazywały się Stalinogrodem. 5 marca 1953 roku zgasło "słońce ludzkości" czyli umarł Stalin. Aby oddać cześć ukochanemu wodzowi, 9 marca 1953 roku Rada Państwa i Rada Ministrów  podjęła uchwałę o zmianie nazwy miasta Katowice na Stalinogród. Województwo też stało się stalinogrodzkie. Mieszkałam wtedy w Gliwicach i pamiętam jak wielkie było oburzenie mieszkańców Śląska. Nie mogli jednak protestować, gdyż panował duży terror. Nazwę Katowice przywrócono dopiero 20 grudnia 1956 roku. Porządkując domową bibliotekę natrafiłam na książkę wydaną w Stalinogrodzie. Niżej prezentuję jej okładkę.


2 komentarze:

  1. Witam Szanowną Panią
    Nazywam się Władysław Ostowski i jestem synem Mieczysława Ostowskiego z Opola, o którym pisze Pani w swoich wspomnieniach ze Lwowa. Ojciec chciałby się z Panią skontaktować - albo przeze mnie mailowo /sam nie korzysta z Internetu/ lub telefonicznie. Jeśli istniałaby taka możliwość byłbym bardzo zobowiązany i wdzięczny.
    Z poważaniem
    Władysław Ostowski

    OdpowiedzUsuń
  2. P.S. zapomniałem podać swój adres mailowy: wlastowski@wp.pl

    pozdrawiam serdecznie raz jeszcze
    Wł. Ostowski

    OdpowiedzUsuń