czwartek, 14 kwietnia 2011

Osobowość paranoiczna

Ostatnie wydarzenia na placu przed Pałacem Prezydenckim trochę mnie przestraszyły. Obserwując zachowanie i słuchając wypowiedzi niektórych naszych polityków zaczęłam zastanawiać się, czy nie jest to groźne dla Polski. Rozmawiałam na ten temat z psychologiem. Postawił on diagnozę, że niektórzy parlamentarzyści mają osobowość paranoidalną. Wzbudziło to we mnie zainteresowanie psychologią. Sięgnęłam do kilku źródeł, aby dowiedzieć się, czy moje obawy są uzasadnione, a diagnoza psychologiczna trafna. Znalazłam opis cech ludzi dotkniętych zaburzeniem osobowości zwanym paranoicznym lub paranoidalnym. Niektóre z nich przytoczę:
  1. Niezachwiane przekonanie o własnej słuszności
  2. Podejrzliwość
  3. Nieufność
  4. Cynizm
  5. Zazdrość
  6. Poczucie krzywdy
  7. Pęd do rywalizacji
  8. Nadwrażliwość na krytykę
  9. Przepełnienie złością
  10. Megalomania
  11. Uporczywe podejrzenia o istnieniu spisku
  12. Paranoik z góry "zna prawdę" i nie potrzebuje faktów
  13. Osobnik taki pragnie zniszczyć na zawsze urojonych wrogów
  14. Niezdolność do wybaczenia urazy
  15. Sztywne przekonanie o własnych prawach
  16. Przecenianie własnego znaczenia
  17. Odczytywanie ukrytych poniżających lub groźnych znaczeń ze zdań lub uwag wypowiadanych przez innych ludzi.
Jestem wychowana w rodzinie o wielopokoleniowych tradycjach patriotycznych i niepokoi mnie myśl, że los naszego kraju mógłby się znaleźć w rękach ludzi o osobowości paranoidalnej. Mam nadzieję, że moi rozsądni rodacy w imię swojej i swoich dzieci przyszłości do tego nie dopuszczą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz